Народна
17 Березень, 2011
ВОЛОДИМИР ЛИТВИН:
«Я за українську модель адмінреформи»Минулої п’ятниці у Яремчі Івано-Франківської області відбулося виїзне засідання консультативної ради з питань місцевого самоврядування, що діє при Голові Верховної Ради України.
На засіданні, в якому взяли участь Голова Верховної Ради Володимир Литвин, Міністр юстиції України Олександр Лавренович, голови профільних комітетів ВР, народні депутати та голови обласних рад, йшлося про основні засади адміністративно-територіальної реформи в Україні та роль і місце в ній органів місцевого самоврядування. Основний акцент ставився на приведення законодавчої бази і практики у відповідність до норм Конституції України, визначенні функцій центральних і регіональних органів влади у системі управління державою, підвищенні ролі органів самоврядування щодо соціально-економічного розвитку території.
На запитання, яка модель територіально адміністративного устрою потрібна Україні, Голова Верховної Ради Володимир Литвин відповів:
- Українська. Я не є прихильником того, щоб на Україну накинути будь-яку модель. Україні буде підходити та модель, коли будуть домінувати й відповідати ті органи влади, які обираються людьми. А для цього люди мають розуміти відповідальність за свій вибір. Я вважаю, що нам треба покласти в основу влади на місцях Європейську хартію про місцеве самоврядування. Інакше потім, на наступних етапах нам доведеться переробляти всю законодавчу базу і практику щодо організації влади. Нам потрібно визначити загальне бачення щодо територіально адміністративного устрою і забезпечити природний процес втілення його в життя. З наближенням насамперед інституцій, які надають послуги, до людей.
- Яку, на вашу думку, реакцію може викликати в органах місцевого самоврядування ініціатива, яка обговорюється в Держкомземі, щоб забрати в місцевих громад повноваження розпоряджатися землею?
- Це направлене на те, щоб ліквідувати місцеві громади. Ця ініціатива залишиться на рівні ініціативи. Ми прийняли спеціальне рішення у вигляді Закону щодо автономної республіки Крим. Проблема там, ви знаєте, має свою специфіку, свою гостроту з урахуванням багатьох чинників,зокрема і вимог кримськотатарської громади щодо забезпечення землею. Там централізували це питання. Вважаю, що тут ми зробили вимушений крок, але й в політичному, і в держаному плані правильний. Але це не означає, що таке правило буде розповсюджено на адміністрацію. Сьогодні я не бачу ніякого потенціалу для прийняття такого рішення. І взагалі я вважаю, що проблеми треба вирішувати по мірі їх надходження.
- Володимире Михайловичу, виповнився рік роботи уряду Миколи Азарова. Як можете оцінити його роботу й роботу самого Прем’єр-міністра?
- Попри всі складнощі в економічному й соціальному сенсі, які переживає країна, я позитивно оцінюю рік роботи уряду й особисто Прем’єр -міністра Миколи Азарова. Вважаю, що у даній ситуації Микола Янович зробив по-максимуму.
Кабінет Міністрів України було сформовано після президентських виборів. А в нас часто-густо трапляється, що після президентських виборів країна залишається в руїні. Останні виборчі перегони нагадували політичну війну, яка ще не скінчилася й сьогодні.
2011 рік для уряду буде роком витримки і водночас здійснення тих змін, без яких країна не матиме жодної перспективи. Сьогодні ці перетворення розглядаються під кутом зору непопулярних рішень. І треба мати мужність про них говорити, бо завтра буде пізно. Щодо розмов про відставку уряду – це не більше, ніж розмови. Адже найближчим часом будуть парламентські вибори, і всі політичні сили намагатимуться себе асоціювати з опозицією.
Великий плюс, що уряд був з перших днів сформований на коаліційній основі. Адже він мав підтримку в парламенті. Водночас, великий мінус – заполітизованість уряду, який на перше місце ставив відданість одній фракції, а не відданість роботі в одній команді. Нині цей мінус втрачає свій сенс, оскільки є нові реалії формування Кабінету Міністрів України. Нам тепер вкрай важливо зберегти робочий діалог з урядом, вимогливу взаємну розмову. Тоді будь-які рішення матимуть мотивацію і логіку.
До мінусів Кабміну я б зарахував і те, що він програв інформаційну кампанію, коли приймався Податковий кодекс, а також у питанні підготовки проекту пенсійної реформи.
Я вважаю, що в тій економічній ситуації, про реальний стан якої не було поінформовано суспільство з перших днів роботи Кабінету Міністрів, Микола Азаров зробив по-максимуму.
Мені прикро, що не прислухалися до моєї рекомендації: коли у нас змінюється влада, треба здійснити інвентаризацію в країні і показати ту базу та платформу, з якої починає діяти нова урядова команда. Не для зведення політичних рахунків. Це насамперед потрібно для того, щоб у суспільстві було розуміння, в якому стані перебуває країна.
ОЛЕКСАНДР БІЛЕЦЬКИЙ