"Голос України" 2002.01.19
--------------------------------------------------------------------------------

Від законодавчої влади залежить розв'язання найгостріших проблем суспільства
Із заключного слова Голови Верховної Ради України Івана Плюща у зв'язку із
завершенням роботи восьмої сесії

Шановні народні депутати, журналісти, гості Верховної Ради!

Завершується робота восьмої сесії Верховної Ради України. Для кожного з нас
вона була напружена, складна й водночас продуктивна.

За період її роботи розглянуто більш як 450 питань, прийнято майже 170
законів. Ратифіковано 55 багатосторонніх і двосторонніх міжнародних договорів
та угод.

Особливо важливим для розвитку правової системи України стало ухвалення
Цивільного, Господарського, Сімейного, Земельного та Митного кодексів.
Прийнято Державний бюджет України на 2002 рік. Він став черговим кроком у
вдосконаленні бюджетного процесу й подальшому розвитку міжбюджетних відносин.

Оцінюючи основні напрями законотворчої роботи парламенту, зазначу, що вони
враховували Послання Президента України "Про внутрішнє і зовнішнє становище
України у 2000 році", в якому наголошувалося, що саме від законодавчої влади
значною мірою залежить розв'язання найгостріших проблем
соціально-економічного та суспільно-політичного розвитку країни.

Тому серед питань, що розглядалися на пленарних засіданнях, головне місце
відводилося розв'язанню проблем економічної та соціальної політики (майже 50
відсотків від загальної кількості), законодавчому врегулюванню питань
державного будівництва і правової політики (майже 20 відсотків) та галузевого
розвитку (понад 20 відсотків).

Особливу увагу приділяли підготовці та розгляду законопроектів, які були
визначені Президентом України як невідкладні. Із 64 таких законопроектів
розглянуто 48.

Серед них, зокрема, прийнятий Митний кодекс, який увібрав набутий досвід
діяльності митних органів України. Він відповідає міжнародним стандартам, що
дає можливість значно розширити перспективи виходу нашої держави на світовий
ринок, створює додаткові умови для зміцнення торговельних та економічних
зв'язків із зарубіжними країнами. Це ще один крок на шляху до вступу України
до ГАТТ/СОТ.

На цій сесії виконано значний обсяг роботи зі створення і вдосконалення
законодавчої бази для здійснення радикальних заходів, спрямованих на
стабілізацію агропромислового комплексу, поглиблення аграрної реформи.
Реалізація прийнятих законів дасть можливість більш як удвічі зменшити
податкове навантаження на сільгосптоваровиробників, поліпшити фінансове
становище господарств, розв'язати проблеми пільгового кредитування галузі,
прискорити реформування майнових та земельних відносин.

Серед законодавчих актів, які регулюють відносини в цій галузі, головним,
безперечно, є новий Земельний кодекс. Він привернув чи не найбільшу увагу
суспільства. Це цілком закономірно. Згадаймо лише Шевченкові слова: "... Уже
не панський, а на волі, і на своїм веселім полі". Вільна праця на своїй землі
- споконвічне прагнення українського селянина.

Верховна Рада постійно працювала над удосконаленням законодавства в
соціальній сфері. При цьому депутати керувалися конституційним принципом,
який не допускає звуження змісту та обсягу вже наявних прав і свобод людини.

Слід зазначити, що набрав чинності Закон "Про затвердження прожиткового
мінімуму на 2002 рік", яким встановлено його розмір на рівні 342 гривні
(проти 311,3 грн. у 2001 році). Хочу нагадати, що мінімальну заробітну плату
на 2002 рік встановлено на рівні: 140 грн. -на перше півріччя і 165 грн. - на
друге.

На жаль, параметри мінімальної заробітної плати, пенсії та інших соціальних
виплат ще є нижчими від прийнятого прожиткового мінімуму, проте ми з вами
виходили з реальних можливостей нашої економіки.

Позитивним у діяльності парламенту протягом цієї сесії є й те, що зрештою
вдалося здійснити реальні кроки у розв'язанні пенсійної проблеми. Ухвалені в
першому читанні законопроекти про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування та недержавне пенсійне забезпечення відкривають шлях до
прискорення пенсійної реформи в Україні.

Продовжувалося вдосконалення законодавчої бази в галузі освіти. З ухваленням
Закону "Про вищу освіту" створено правові засади для діяльності і державних,
і недержавних навчальних закладів, в яких здобуватиме знання молоде покоління
наших громадян.

Для захисту інтересів населення впорядковано плату за навчання та інші
послуги закладів освіти. Законодавчо закріплено, що плата за навчання
визначається на весь його термін і не може змінюватися. Верховна Рада сприяла
збільшенню фінансування освіти, що дало змогу підвищити посадові оклади
педагогічним та науково-педагогічним працівникам.

Триває вдосконалення законодавства у сфері захисту прав інтелектуальної
власності.

Зроблено певну роботу щодо подальшого розвитку національного законодавства в
сфері охорони здоров'я, материнства та дитинства. Позитивним є прийняття в
другому читанні проекту закону про загальнообов'язкове державне соціальне
медичне страхування, чим започатковано істотні зміни в сфері охорони
здоров'я.

Слід також відзначити напружену законотворчу діяльність Верховної Ради в
галузі державного будівництва та місцевого самоврядування. Проведено велику
роботу з підготовки нової редакції Закону України "Про вибори народних
депутатів України". Як відомо, Президент України кілька разів використовував
право вето. Хоча, за визнанням зарубіжних фахівців, закон про вибори
підготовлено на високому рівні, і наступні вибори пройдуть демократично.

І тільки завдяки узгодженню позицій різних політичних сил та гілок влади
необхідного компромісу було досягнуто.

Певні здобутки є і в законодавчому забезпеченні прав людини. Зокрема,
прийнято закон про попередження насильства в сім'ї. Розпочато формування
законодавства з гендерної проблематики.

Шановні колеги!

Вам роздано аналітичні матеріали, які містять докладну інформацію про роботу
восьмої сесії.

У цьому контексті варто сказати і про деякі наші проблеми. Найбільшим боргом
нашої сесії є неприйняття таких пріоритетних законопроектів, як Податковий
кодекс, закон про судоустрій та інші.

Але цих проблем було б значно більше, якби ми не запровадили систему тісної
співпраці парламенту і уряду. Засідання Консультативної ради з питань
співробітництва Кабінету Міністрів та Верховної Ради України, безперечно,
сприяли підвищенню ефективності законотворчої роботи.

Конструктивна співпраця парламенту і Кабінету Міністрів проявилася також і в
проведенні днів уряду у Верховній Раді.

Розглянуто надзвичайно важливі питання:

про стан безробіття на ринку праці в Україні;

про готовність паливно-енергетичного комплексу та житлово-комунального
господарства до роботи в осінньо-зимовий період;

про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України;

про стан дотримання Кодексу законів про працю України на підприємствах різних
форм власності.

З усіх цих питань прийнято відповідні рішення.

Багато пленарного часу сесії відводилося вирішенню кадрових питань. Так,
тільки суддями спеціалізованих судів і судів загальної юрисдикції ми обрали
майже 300 осіб.

Шановні народні депутати!

Чергова (9-та) сесія відкриється 5 лютого. Вона - остання у цьому скликанні.
Хочу привернути увагу депутатів, урядовців, працівників засобів масової
інформації і громадян України, що це - повноцінна сесія. На ній мають бути
розглянуті важливі і невідкладні питання, які залишилися з попередніх сесій,
а також питання, що поставить перед нами наше динамічне життя.

Просив би народних депутатів, комітети і уряд особливо уважно підійти до їх
відбору.

Ясно, що парламентських канікул у нас не буде. Це зумовлено не тільки
передвиборчою кампанією, а насамперед високим почуттям нашого обов'язку перед
виборцями і Україною.

Дякую всім гостям і пресі за плідну співпрацю. Доброго вам здоров'я і
настрою.

З Водохрещем вас!

"Голос України" 2002.01.19
 
 

--------------------------------------------------------------------------------