Розділ XI      ПОЗАЧЕРГОВІ ВИБОРИ

     Стаття 102. Особливості підготовки і проведення позачергових
                 виборів депутатів

     1. Для    проведення    позачергових    виборів     депутатів
використовуються   територіальні   виборчі  округи  та  закордонні
виборчі  дільниці,  утворені  для  проведення   останніх   виборів
народних депутатів України.

     2. Звичайні  та  спеціальні  виборчі  дільниці для проведення
позачергових  виборів  депутатів  утворюються  не  пізніш  як   за
дев'ятнадцять  днів  до  дня  виборів,  а  у  винятковому  випадку
утворення виборчої дільниці відповідно до частини сьомої статті 21
цього  Закону  -  не  пізніш  як  за  десять днів до дня виборів у
порядку, встановленому цим Законом.

     3. Окружні  виборчі  комісії  утворюються  не  пізніш  як  за
п'ятдесят  днів  до  дня виборів за поданнями партій (блоків),  що
представлені партійними фракціями  у  поточному  складі  Верховної
Ради  України,  що  вносяться  до  Центральної виборчої комісії не
пізніш як за п'ятдесят три дні до дня виборів.

     4. Дільничні виборчі комісії  утворюються  не  пізніш  як  за
дванадцять днів до дня виборів,  а у винятковому випадку утворення
виборчої дільниці відповідно до частини  сьомої  статті  21  цього
Закону  -  одночасно з утворенням виборчих дільниць,  за поданнями
уповноважених осіб партій (блоків),  зазначених у  частині  третій
цієї   статті,  що  вносяться  до  окружної  виборчої  комісії  за
п'ятнадцять днів  до  дня   виборів   у   порядку,   встановленому
статтею 28 цього Закону.

     5. Висування  кандидатів  у депутати починається на наступний
день після опублікування Указу Президента України  про  дострокове
припинення  повноважень  Верховної  Ради України і закінчується за
сорок днів до дня виборів.

     6. Подання документів до  Центральної  виборчої  комісії  для
реєстрації  кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до
дня виборів.  Реєстрація кандидатів  у  депутати  закінчується  за
двадцять п'ять днів до дня виборів.

     7. Інформаційні   плакати   партій   (блоків),   зазначені  у
статті 67 цього Закону,  виготовляються не пізніш як  за  двадцять
днів до дня виборів.

     8. Списки    виборців   на   звичайних   виборчих   дільницях
складаються і виготовляються у порядку,  встановленому законом,  і
передаються  окружним  виборчим  комісіям не пізніш як за двадцять
днів до дня виборів.

     9. Окружні виборчі комісії  передають  по  одному  примірнику
списків  виборців  відповідним  дільничним  виборчим  комісіям  не
пізніш як за десять днів до дня виборів.

     10. На  спеціальних  виборчих   дільницях   списки   виборців
складаються  у  порядку,  передбаченому  законом,  не пізніш як за
десять днів до дня виборів.

     11. Списки  виборців  на   закордонних   виборчих   дільницях
складаються  і  виготовляються  у порядку,  встановленому законом.
Списки   виборців   передаються   дільничним   виборчим   комісіям
закордонних  виборчих  дільниць не пізніш як за десять днів до дня
виборів.  Уточнення  списків  виборців  на  закордонних   виборчих
дільницях проводиться у порядку, встановленому цим Законом.

     12. Форма   і   текст   виборчого   бюлетеня   затверджуються
Центральною виборчою комісією не пізніш як за двадцять чотири  дні
до дня виборів.

 Розділ XII      ОСКАРЖЕННЯ РІШЕНЬ, ДІЙ ЧИ БЕЗДІЯЛЬНОСТІ,
             ЩО СТОСУЮТЬСЯ ПРОЦЕСУ ВИБОРІВ ДЕПУТАТІВ.
             ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИБОРЧОГО
                          ЗАКОНОДАВСТВА

     Стаття 103. Суб'єкт звернення із скаргою

     1. Суб'єктом звернення  із  скаргою,  що  стосується  процесу
виборів депутатів, може бути:

     1) кандидат у депутати;

     2) партія  (блок)  -  суб'єкт  виборчого  процесу  в особі її
керівника  (керівників  блоку),  представника  партії  (блоку)   у
Центральній  виборчій комісії,  уповноваженої особи партії (блоку)
чи іншої  особи,  уповноваженої  рішенням  центрального  керівного
органу партії (керівного органу блоку);

     3) офіційний спостерігач від партії (блоку);

     4) виборча    комісія,   яка   здійснює   повноваження   щодо
організації підготовки та проведення виборів депутатів, у особі її
голови  чи уповноваженого рішенням виборчої комісії члена виборчої
комісії;

     5) виборець,  виборчі права або охоронювані законом  інтереси
щодо  участі  у виборчому процесі якого,  у тому числі на участь у
роботі виборчої комісії чи на здійснення  спостереження,  порушено
рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження.

     2. Керівник  партії  (керівники  блоку,  визначені угодою про
утворення блоку), уповноважена особа партії (блоку) чи представник
партії  (блоку)  у Центральній виборчій комісії діє як представник
відповідної  партії   (блоку)   без   додаткового   уповноваження.
Документом, що підтверджує повноваження уповноваженої особи партії
(блоку) чи представника  партії  (блоку)  у  Центральній  виборчій
комісії, є відповідне посвідчення, видане в порядку, встановленому
цим Законом.

     Стаття 104. Предмет та суб'єкт оскарження

     1. Скарга, що стосується призначення, підготовки і проведення
виборів  депутатів  (далі  - скарга),  з урахуванням особливостей,
встановлених статтями  111-115  цього  Закону,  може  бути  подана
відповідним  суб'єктом  звернення  зі  скаргою на рішення,  дію чи
бездіяльність:

     1) виборчої комісії, члена виборчої комісії;

     2) органу державної влади,  органу місцевого  самоврядування,
підприємства,  закладу,  установи чи організації,  їх посадової чи
службової особи;

     3) об'єднання  громадян,  крім  тих  рішень   та   дій,   які
відповідно  до  закону,  статуту  (положення)  об'єднання громадян
належать  до  їх  внутрішньої  організаційної  діяльності  або  їх
виключної компетенції;

     4) засобу  масової  інформації,  його  посадової чи службової
особи або творчого працівника;

     5) іншого суб'єкта виборчого процесу відповідно до статті  12
цього Закону.

     Стаття 105. Суб'єкт розгляду скарги

     1. Суб'єктом розгляду скарги,  передбаченої статтею 104 цього
Закону, є виборча комісія або суд.

     2. Суб'єкт звернення зі  скаргою,  передбачений  статтею  103
цього  Закону,  за  власним вибором може подати скаргу до виборчої
комісії або до суду.

     3. Суд, до якого подана скарга, передбачена статтею 104 цього
Закону,  невідкладно  повідомляє  відповідну  виборчу  комісію  та
комісію вищого рівня про надходження скарги,  а також про ухвалене
судом рішення.

     4. Якщо  скаргу прийнято судом до розгляду і з того ж питання
та з тих же підстав скаргу подано  до  виборчої  комісії,  виборча
комісія  після  отримання повідомлення суду про надходження скарги
зупиняє розгляд скарги до набрання рішенням суду законної сили.

     Стаття 106. Строки оскарження

     1. Скарга до виборчої комісії або до суду  може  бути  подана
суб'єктом звернення зі скаргою протягом п'яти днів після прийняття
рішення,  вчинення дії чи бездіяльності суб'єктом  оскарження,  за
винятком  випадків,  зазначених  у  частинах  другій і третій цієї
статті.

     2. Скарга щодо порушення,  яке мало місце до дня голосування,
може  бути  подана  у  строк,  встановлений  частиною  першою цієї
статті,  але не пізніше двадцять четвертої години дня,  що передує
дню голосування.

     3. Скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування,
може бути подана до відповідної  дільничної  виборчої  комісії  не
пізніше   закінчення  голосування.  Скарга  щодо  рішень,  дій  чи
бездіяльності виборчої комісії,  членів цих комісій, що мали місце
у  день  голосування,  під  час підрахунку голосів та встановлення
результатів голосування на дільниці,  може бути подана до виборчої
комісії вищого рівня або до суду у дводенний строк з дня прийняття
рішення, вчинення дії або бездіяльності.

     4. Днем  вчинення  бездіяльності  вважається  останній   день
строку,  в який мала бути,  однак не була вчинена дія, передбачена
законом.

     5. Днем подання скарги вважається день  фактичного  отримання
скарги суб'єктом розгляду скарги.

     6. Строк   подання   скарги  продовженню  або  поновленню  не
підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її
недоліків  не  пізніше  наступного  дня  після  дня  її повернення
суб'єктом розгляду  скарги  без  розгляду  відповідно  до  частини
третьої статті 108 цього Закону.

     7. Зміна  або  уточнення  вимог суб'єкта звернення зі скаргою
під час  розгляду  скарги  суб'єктом  розгляду  скарги,  викликані
виявленням  обставин,  не  відомих  раніше  суб'єкту  звернення зі
скаргою,  не вважається новою скаргою і не  підлягає  встановленим
обмеженням строків.

     Стаття 107. Форма та зміст скарги

     1. Скарга  до  виборчої  комісії  або  до  суду  подається  у
письмовій формі. Скарга повинна містити:

     1) назву суб'єкта розгляду скарги, до якого вона подається;

     2) прізвище,  ім'я,  по  батькові   (найменування)   суб'єкта
звернення  зі скаргою,  його місце проживання (поштову адресу),  а
також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;

     3) прізвище,  ім'я,  по  батькові   (найменування)   суб'єкта
оскарження,  його місце проживання (поштову адресу), а також номер
засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;

     4) суть порушеного питання;

     5) виклад  обставин  і  зазначення  доказів,  якими   суб'єкт
звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги;

     6) чітко  сформульовані  вимоги  із зазначенням суті рішення,
ухвалення якого вимагається від суб'єкта розгляду скарги;

     7) перелік документів і матеріалів, що додаються;

     8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб'єкт звернення зі
скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;

     9) підпис  суб'єкта  звернення зі скаргою чи особи,  яка його
представляє відповідно до статті 103 цього Закону,  із зазначенням
дати підписання.

     2. Скарга  від  імені  виборчої комісії подається за рішенням
виборчої комісії, яке додається до скарги, підписується головуючим
на  засіданні  виборчої  комісії,  на якому приймалося рішення про
звернення із скаргою, та засвідчується печаткою виборчої комісії.

     3. До скарги додаються її копії та копії усіх документів,  що
приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб'єктів
оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

     Стаття 108. Порядок і строки розгляду скарг

     1. Розгляд скарг судом здійснюється в порядку,  встановленому
процесуальним законом,  з урахуванням особливостей, визначених цим
Законом.

     2. Розгляд скарг виборчою комісією  здійснюється  у  порядку,
встановленому цією статтею.

     3. Скарга,  оформлена  без  дотримання вимог статті 107 цього
Закону,  повертається  відповідно  Головою  Центральної   виборчої
комісії   або   іншим   членом  Центральної  виборчої  комісії  за
дорученням Голови Центральної  виборчої  комісії  чи  головою  або
заступником   голови  окружної  або  дільничної  виборчої  комісії
суб'єкту звернення  зі  скаргою  без  розгляду  не  пізніш  як  на
наступний  день  після  дня надходження скарги,  а скарга,  подана
напередодні дня голосування,  в  день  голосування  чи  наступного
дня, -   невідкладно.   При   поверненні   скарги   без   розгляду
зазначається  вичерпний  перелік  недоліків,   які   перешкоджають
розгляду  скарги,  і вказується на можливість повторного звернення
із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 107 цього Закону
у передбачені цим Законом строки.

     4. При  повторному поданні скарги з невиправленими недоліками
або з допущенням нових недоліків суб'єкт розгляду  скарги  приймає
рішення про залишення її без розгляду по суті.

     5. Скарга,  оформлена  з  дотриманням  вимог статті 107 цього
Закону,  розглядається судом або відповідною виборчою комісією  на
своєму  засіданні  не пізніш як на п'ятий день з дня її отримання,
за винятком випадків, передбачених частинами шостою - восьмою цієї
статті.

     6. Скарга  щодо порушень,  які мали місце до дня голосування,
розглядається виборчою комісією  у  строк,  передбачений  частиною
п'ятою цієї статті, але не пізніше початку голосування.

     7. Скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування,
подана до дільничної виборчої комісії,  розглядається нею  відразу
після закінчення голосування.

     8. Скарга щодо порушення,  яке мало місце у день голосування,
під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування
на дільниці,  подана до виборчої комісії вищого рівня або до суду,
розглядається відповідним суб'єктом розгляду  скарги  у  дводенний
строк з дня її подання.

     9. Якщо виборча комісія при розгляді скарги визнає необхідним
проведення перевірки зазначених у скарзі обставин  правоохоронними
органами,  відповідні  правоохоронні органи за зверненням виборчої
комісії перевіряють ці обставини та вживають  відповідних  заходів
щодо  припинення  порушення  законодавства у триденний строк з дня
отримання  звернення  виборчої  комісії,  а  якщо  таке  звернення
отримано  ними  менше  ніж  за три дні до дня голосування,  у день
голосування чи  в  наступний  за  ним  день,  -  невідкладно.  Про
наслідки  перевірки та вжиті заходи відповідні органи повідомляють
виборчу комісію, яка до них звернулася.

     10. Розгляд скарги суб'єктом розгляду скарги  здійснюється  з
обов'язковим   своєчасним   повідомленням  суб'єкта  звернення  зі
скаргою,  суб'єкта  оскарження  та  інших   заінтересованих   осіб
рекомендованою  телеграмою,  факсимільним повідомленням,  засобами
електронної пошти про час і місце  розгляду  скарги.  Допускається
повідомлення суб'єкта звернення зі скаргою, суб'єкта оскарження та
заінтересованих осіб про час і місце розгляду скарги по телефону з
фіксуванням  такої  дії  службовою особою суб'єкта розгляду скарги
окремою письмовою довідкою, яка долучається до справи (протоколу).
Неприбуття  на  засідання суб'єкта розгляду скарги осіб,  які були
належним чином повідомлені  про  нього,  не  перешкоджає  розгляду
скарги.

     11. Копії  скарги  та  доданих  до  неї  документів надаються
суб'єкту оскарження та заінтересованим  особам  заздалегідь,  а  у
разі  неможливості  - не пізніше початку розгляду скарги.  Суб'єкт
оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, які
беруться до розгляду суб'єктом розгляду скарги.

     12. Суб'єкт  розгляду  скарги  приймає  рішення про залишення
скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб'єктом
звернення   зі   скаргою  або  з  порушенням  строків  оскарження,
встановлених цією статтею.

     13. Центральна  виборча  комісія,   приймаючи   рішення   про
залишення  скарги без розгляду по суті,  може з власної ініціативи
взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

     14. Інші питання порядку розгляду скарг  виборчими  комісіями
визначаються  Центральною  виборчою  комісією  відповідно до вимог
цього Закону.

     15. Суди,  виборчі комісії та органи прокуратури  організують
свою роботу під час виборчого процесу,  в тому числі у вихідні дні
та в день голосування,  таким  чином,  щоб  забезпечити  прийом  і
розгляд  скарг  та звернень виборчих комісій у строки та в спосіб,
встановлені цим Законом.

     Стаття 109. Докази

     1. Доказами,  на підставі  яких  виборча  комісія  встановлює
наявність  чи  відсутність  обставин,  що  обґрунтовують  вимоги і
заперечення  скаржника,  суб'єкта  оскарження  чи  заінтересованих
осіб,  та  інші  обставини,  що  мають  значення  для  правильного
розгляду скарги, можуть бути:

     1) письмові документи і матеріали (в тому числі  електронні),
які  містять  відомості  про  обставини,  що  мають  значення  для
правильного розгляду скарги;

     2) письмові пояснення суб'єктів виборчого процесу,  посадових
і  службових  осіб  органів  виконавчої  влади,  органів місцевого
самоврядування,  підприємств,  закладів,  установ  і  організацій,
відповідних  правоохоронних  органів,  отримані на вимогу суб'єкта
розгляду скарги,  в  тому  числі  і  членів  виборчої  комісії  на
виконання повноважень виборчої комісії;

     3) речові докази;

     4) висновки  експертів,  надані  письмово  на  запит виборчої
комісії - суб'єкта розгляду скарги,  суб'єкта звернення зі скаргою
або суб'єкта оскарження.

     2. Докази  виборчій  комісії  надають  суб'єкт  звернення  зі
скаргою, суб'єкт   оскарження,   заінтересовані   особи.   Виборча
комісія -  суб'єкт  розгляду  скарги  може  звернутися  із запитом
(витребувати) додаткові  докази  за  власною  ініціативою  або  на
прохання  суб'єкта  звернення  зі  скаргою,  суб'єкта  оскарження,
заінтересованих осіб.

     3. Якщо суб'єкт звернення зі скаргою,  суб'єкт оскарження  чи
заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин,
на які він посилається,  виборча комісія вирішує справу на  основі
наявних доказів.

     4. Виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають
значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають
значення   для  розгляду  скарги  або  не  мають  доказової  сили,
зазначається  у  рішенні  виборчої  комісії  -  суб'єкта  розгляду
скарги.

     5. Обставини (факти),  для доведення яких законом встановлені
певні засоби доказування,  не можуть  доводитися  іншими  засобами
доказування.

     6. Письмові  докази подаються в оригіналі або в засвідченій у
встановленому порядку копії.  Якщо подано копію письмового доказу,
виборча   комісія   має   право  вимагати  подання  оригіналу  або
самостійно витребовує оригінал письмового доказу.  Після  розгляду
скарги  виборча  комісія  на  вимогу  власника  документа повертає
оригінал документа,  а в справі скарги  залишається  засвідчена  у
встановленому порядку його копія.

     7. Виборча  комісія оцінює належність,  достовірність кожного
доказу,  а також достатність  і  взаємний  зв'язок  доказів  у  їх
сукупності,  керуючись  законом.  Ніякі  докази  не  мають наперед
встановленої сили,  за  винятком  обставин,  фактів,  встановлених
судовим рішенням, що набрало законної сили.

     Стаття 110. Рішення суб'єкта розгляду скарги за підсумком
                 розгляду скарги

     1. Рішення   суб'єкта   розгляду    скарги    повинно    бути
справедливим, законним і обґрунтованим.

     2. Під  час  розгляду скарги щодо рішення суб'єкта оскарження
суб'єкт розгляду скарги вирішує:

     1) чи мало місце прийняття  оскаржуваного  рішення  суб'єктом
оскарження;

     2) чи  було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження
на законних підставах;

     3) чи було оскаржуване рішення прийнято в  межах  повноважень
та відповідно до визначеної законом процедури;

     4) які    правові   норми   належить   застосувати   до   цих
правовідносин та чи  віднесено  законом  розгляд  цієї  скарги  до
повноважень суб'єкта розгляду скарги;

     5) чи  належить задовольнити кожну з вимог суб'єкта звернення
зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні;

     6) чи належить поновити порушені права  чи  законні  інтереси
суб'єкта звернення зі скаргою іншим способом;

     7) які  рішення  слід  зобов'язати  прийняти  чи які дії,  що
випливають із факту скасування рішення, вчинити.

     3. Під час розгляду скарги щодо дії (бездіяльності)  суб'єкта
оскарження суб'єкт розгляду скарги вирішує:

     1) чи  мала  місце  оскаржувана  дія (бездіяльність) суб'єкта
оскарження;

     2) чи   оскаржувана   дія    (бездіяльність)    здійснювалась
(вчинялась) суб'єктом оскарження на законних підставах;
 

     3) які    правові   норми   належить   застосувати   до   цих
правовідносин та чи  віднесено  законом  розгляд  цієї  скарги  до
повноважень суб'єкта розгляду скарги;

     4) чи  належить задовольнити кожну з вимог суб'єкта звернення
зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні;

     5) чи належить поновити порушені права  чи  законні  інтереси
суб'єкта звернення зі скаргою іншим способом;

     6) які  рішення  слід  зобов'язати  прийняти  чи які дії,  що
випливають із  факту  визнання  оскаржених  дій  чи  бездіяльності
протиправними, вчинити.

     4. При  розгляді  скарги по суті суб'єкт розгляду скарги може
задовольнити скаргу  повністю  або  частково  чи  відмовити  в  її
задоволенні.

     5. У  разі  задоволення  скарги  суб'єкт розгляду скарги може
прийняти рішення, яким:

     1) визнати  рішення  суб'єкта  оскарження  чи  окремих   його
положень,  дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам
законодавства  про  вибори  депутатів,  порушують  виборчі   права
громадян, права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу;

     2) скасувати рішення;

     3) зобов'язати суб'єкта оскарження здійснити дії, передбачені
законодавством,  що  регулює  організацію  та  порядок  проведення
виборів депутатів;

     4) зобов'язати  суб'єкта  оскарження  утриматися від вчинення
певних дій;

     5) поновити іншим способом порушені виборчі  права  громадян,
права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу;

     6) зобов'язати  суб'єкта  оскарження  та  (або)  інший орган,
партію (блок),  засіб масової  інформації,  посадову  чи  службову
особу здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію
та порядок проведення виборів депутатів,  дії,  які випливають  із
факту    скасування   рішення,   визнання   оскаржених   дій   або
бездіяльності протиправними.

     6. Суб'єкт розгляду скарги,  встановивши,  що рішення, дії чи
бездіяльність  не відповідають законодавству про вибори депутатів,
задовольняє скаргу. При задоволенні скарги суб'єкт розгляду скарги
може  задовольнити  усі  або  частину  вимог суб'єкта звернення зі
скаргою.

     7. У разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії
протиправним,  у  тому  числі  з  питання  визнання голосування на
виборчій дільниці недійсним,  встановлення підсумків і результатів
голосування, встановлення результатів виборів депутатів, рішення з
цього питання приймає виборча комісія,  рішення якої було  визнане
протиправним, або виборча комісія вищого рівня на підставі рішення
суду.  При  цьому,  якщо  рішення  не  було  визнане  недійсним  з
формальних підстав,  виборча комісія не може прийняти рішення, яке
по суті повторює рішення, визнане судом протиправним.

     8. Виборча комісія вищого рівня на підставі  скарги,  рішення
суду  або  з  власної  ініціативи  може скасувати рішення виборчої
комісії нижчого рівня та прийняти  рішення  по  суті  питання  або
зобов'язати  виборчу  комісію  нижчого  рівня  повторно розглянути
порушене питання.

     9. Суб'єкт розгляду скарги відмовляє  в  задоволенні  скарги,
якщо  встановить,  що  рішення,  дії  або  бездіяльність  суб'єкта
оскарження вчинені відповідно  до  закону,  в  межах  повноважень,
передбачених законом, і не порушують виборчі права виборців, права
і законні інтереси інших суб'єктів виборчого процесу.

     10. Копія  рішення  суб'єкта  розгляду  скарги  видається  чи
надсилається  суб'єкту звернення зі скаргою,  суб'єкту оскарження,
заінтересованим  особам,  відповідній  виборчій  комісії,   іншому
суб'єкту,  про якого йдеться у рішенні,  не пізніше наступного дня
після прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні, в
день виборів або на наступний день - невідкладно.

     11. Рішення   суду,  прийняте  в  першій  інстанції,  набирає
законної сили після закінчення строку на апеляційне  оскарження  у
терміни, встановлені статтею 111 цього Закону.

     Стаття 111. Особливості перегляду судових рішень

     1. Учасники  судового розгляду справи мають право оскаржити в
апеляційному  порядку  повністю  або  частково   судове   рішення,
ухвалене судом першої інстанції, що не набрало законної сили, якщо
суд першої інстанції неповно з'ясував  обставини  справи,  не  дав
належну оцінку доказам, неправильно застосував норми матеріального
права або істотно порушив норми судочинства.

     2. Апеляційна скарга також може бути подана третьою особою  -
суб'єктом  виборчого  процесу,  яка  не  брала  участі  в судовому
розгляді справи,  якщо рішення суду першої  інстанції  порушує  її
права, свободи та законні інтереси.

     3. Рішення   апеляційних   судів,   ухвалені  ними  у  першій
інстанції,  переглядаються в апеляційному порядку Верховним  Судом
України.

     4. Апеляційні  скарги на рішення суду першої інстанції можуть
бути подані  протягом  двох  днів  з  дня,  наступного  після  дня
одержання копії рішення.

     5. Апеляційна   скарга  на  рішення  суду  першої  інстанції,
прийняте  до  дня  голосування,  може   бути   подана   у   строк,
встановлений  частиною  четвертою  цієї  статті,  але  не  пізніше
двадцять четвертої години останньої суботи перед днем виборів.

     6. Апеляційні  скарги,  подані  після   закінчення   строків,
встановлених   частинами   четвертою   та   п'ятою   цієї  статті,
залишаються без розгляду.

     7. Суд апеляційної інстанції розглядає справу  протягом  двох
днів  з  дня  прийняття  апеляційної  скарги,  а  стосовно судових
рішень,  що були ухвалені судом першої інстанції до дня виборів, -
не пізніше часу початку голосування.

     Стаття 112. Особливості оскарження рішень, дій чи
                 бездіяльності органів виконавчої влади, органів
                 місцевого самоврядування, підприємств, установ,
                 закладів та організацій, їх посадових та
                 службових осіб

     1. Суб'єкт  виборчого процесу може оскаржити рішення,  дії чи
бездіяльність   органу   виконавчої   влади,   органу    місцевого
самоврядування, підприємства, закладу, установи чи організації, їх
посадової чи службової особи, що стосуються невиконання покладених
на  них  законом обов'язків,  протиправного втручання у діяльність
виборчих комісій або їх членів,  а також недотримання вимог закону
з питань передвиборної агітації.

     2. Скарга,  зазначена у частині першій цієї статті, подається
до окружної виборчої комісії чи Центральної виборчої  комісії  або
до   місцевого   суду  за  місцезнаходженням  відповідного  органу
виконавчої влади,  органу місцевого самоврядування,  підприємства,
установи, закладу чи організації.

     3. Скарга на рішення,  дії чи бездіяльність органу виконавчої
влади,  органу місцевого  самоврядування,  підприємства,  закладу,
установи,   організації,   їх   посадової   чи   службової   особи
розглядається судом у складі трьох професійних суддів.

     4. Розгляд скарги на рішення,  дії  чи  бездіяльність  органу
виконавчої влади,  органу місцевого самоврядування,  підприємства,
закладу, установи, організації, їх посадової чи службової особи не
виключає  притягнення  окремих  посадових  та  службових  осіб  до
дисциплінарної,   адміністративної,    кримінальної    чи    іншої
відповідальності у випадках та в порядку, передбачених законом.

     Стаття 113. Особливості оскарження рішень чи дій партій
                 (блоків), інших об'єднань громадян

     1. Виборча комісія,  кандидат у  депутати,  партія  (блок)  -
суб'єкт виборчого процесу,  а також виборець,  виборчі права якого
порушено, може оскаржити рішення чи дії партії (блоку), об'єднання
громадян,  її (його) посадової особи чи повноважного представника,
що стосуються виборчого процесу,  крім  тих  рішень  чи  дій,  які
відповідно  до  закону,  статуту  (положення)  об'єднання громадян
належать до його внутрішньої організаційної  діяльності  або  його
виключної компетенції.

     2. Скарга,  зазначена у частині першій цієї статті, подається
до відповідної окружної виборчої комісії чи  Центральної  виборчої
комісії або до апеляційного суду за місцезнаходженням відповідного
органу партії (блоку), об'єднання громадян.

     Стаття 114. Особливості оскарження дій чи бездіяльності
                 засобів масової інформації, їх власників,
                 посадових осіб та творчих працівників

     1. Кандидат у депутати,  партія (блок)  -  суб'єкт  виборчого
процесу   може  оскаржити  дії  чи  бездіяльність  засобу  масової
інформації, його власника, службової особи чи творчого працівника,
які  порушують  встановлений  законом  порядок  діяльності засобів
масової  інформації  під  час  виборчого  процесу,  у  тому  числі
стосовно   здійснення   права   на  відповідь  згідно  з  частиною
дванадцятою статті  71  цього  Закону,  інших  вимог  закону  щодо
ведення передвиборної агітації.

     2. Центральна  виборча комісія чи окружна виборча комісія має
право з  власної  ініціативи  оскаржувати  дії  чи  бездіяльність,
зазначені у частині першій цієї статті.

     3. Скарга, зазначена у частинах першій та другій цієї статті,
подається до  місцевого  суду  за  місцезнаходженням  відповідного
засобу масової інформації.

     4. Скарга,  зазначена у частині першій цієї статті, подається
до:

     1) Центральної   виборчої   комісії   -   стосовно   дій   чи
бездіяльності  загальнодержавного засобу масової інформації,  його
власника, посадової особи чи творчого працівника;

     2) відповідної окружної виборчої комісії -  стосовно  дій  чи
бездіяльності    регіонального   чи   місцевого   засобу   масової
інформації, його власника, посадової особи чи творчого працівника.

     Стаття 115. Особливості оскарження дій чи бездіяльності
                 кандидата у депутати

     1. Кандидат  у  депутати,  партія  (блок) - суб'єкт виборчого
процесу може оскаржити дії чи бездіяльність кандидата у  депутати,
якщо ці дії чи бездіяльність спрямовані на порушення встановленого
законом  порядку  висунення  кандидата  у   депутати,   проведення
передвиборної   агітації,   а   також  на  порушення  їх  прав  та
охоронюваних законом інтересів або виборчих прав громадян.

     2. Виборець може оскаржити дії чи бездіяльність  кандидата  у
депутати, якщо ці дії чи бездіяльність порушили його виборчі права
або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.

     3. Скарга  на  дії  чи  бездіяльність  кандидата  у  депутати
подається до Центральної виборчої комісії або до апеляційного суду
м. Києва.

     Стаття 116. Особливості оскарження рішень, дій чи
                 бездіяльності виборчих комісій, членів
                 виборчих комісій

     1. Суб'єкт виборчого процесу має право оскаржити рішення, дії
чи бездіяльність виборчої комісії, члена виборчої комісії.

     2. Скарга   щодо  рішень,  дій  чи  бездіяльності  дільничної
виборчої комісії,  члена дільничної виборчої комісії подається  до
відповідної  окружної  виборчої  комісії  або до місцевого суду за
місцезнаходженням виборчої дільниці.

     3. Скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності окружної виборчої
комісії,  члена окружної виборчої комісії подається до Центральної
виборчої комісії або до  апеляційного  суду  за  місцезнаходженням
окружної виборчої комісії.

     4. Скарга  щодо  рішення,  дії  чи  бездіяльності Центральної
виборчої комісії,  члена Центральної виборчої комісії подається до
Верховного Суду України.

     5. Скарга на рішення,  дії чи бездіяльність виборчих комісій,
членів  виборчих  комісій  розглядається  судом  у  складі   трьох
професійних суддів.

     Стаття 117. Відповідальність за порушення законодавства про
                 вибори депутатів

     Особи, винні в порушенні законодавства про вибори  депутатів,
притягаються   до   кримінальної,   адміністративної   або   іншої
відповідальності в порядку, встановленому законом.

                           Розділ XIII  ЗБЕРІГАННЯ ВИБОРЧОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ

     Стаття 118. Зберігання виборчої та іншої документації
                 і матеріальних цінностей

     1. Центральна  виборча  комісія після офіційного оприлюднення
результатів   виборів   депутатів   передає   виборчу   та    іншу
документацію,  що  підлягає  внесенню  до  Національного архівного
фонду,  у тому числі протоколи про підрахунок голосів виборців  на
виборчих   дільницях   та   про   підсумки   голосування  в  межах
територіальних  виборчих  округів,  до   відповідної   центральної
державної  архівної установи,  а окружні виборчі комісії передають
таку  документацію  до  відповідних  місцевих  державних  архівних
установ.

     2. Виборча   документація,   що   не   підлягає  внесенню  до
Національного архівного  фонду,  передається  окружними  виборчими
комісіями   до  місцевих  архівних  установ,  створених  місцевими
органами виконавчої влади  чи  органами  місцевого  самоврядування
відповідно  до  Закону  України "Про Національний архівний фонд та
архівні установи" ( 3814-12 ).

     3. Перелік  виборчої  та  іншої  документації,  що   підлягає
зберіганню в державних та інших архівних установах,  та порядок її
передачі до цих установ визначаються Центральною виборчою комісією
за  погодженням  з  центральним  органом  виконавчої влади у сфері
архівної справи і діловодства.

     4. Місцеві  органи  виконавчої  влади  та  органи   місцевого
самоврядування  після припинення діяльності дільничних та окружних
виборчих  комісій  зобов'язані  забезпечити  збереження   виборчих
скриньок,  кабін  для голосування,  печаток,  штампів цих виборчих
комісій, методичної літератури, що надавалися виборчим комісіям на
період виборчого процесу.

     5. Виборчі  бюлетені,  контрольні  талони виборчих бюлетенів,
списки виборців,  відкріпні посвідчення,  акти,  заяви, скарги про
порушення   вимог   цього  Закону  при  проведенні  голосування  і
підрахунку голосів виборців, протоколи та рішення виборчих комісій
зберігаються у місцевих архівних установах протягом чотирьох років
з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, після
чого знищуються в установленому порядку.

     6. Архівні   установи   забезпечують   доступ   до   виборчої
документації  з  виборів  депутатів   у   порядку,   встановленому
законодавством України.

                            Розділ XIV  ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

     1. Цей Закон набирає чинності з 1 жовтня 2005 року, крім:

     статей 39  та 40,  які набирають чинності з дня опублікування
Закону;

     частин третьої і четвертої статті 101, які набирають чинності
з дня  проведення  чергових  виборів  народних  депутатів  України
2006 року.

     2.  Зміни до цього Закону можуть бути внесені не пізніш як за
240  днів  до дня виборів народних депутатів України 2006 року, за
винятком  положень,  що стосуються ведення передвиборної агітації,
зміни до яких можуть бути внесені не пізніш ніж за 120 днів до дня
виборів народних депутатів України 2006 року.
(  Пункт  2  розділу  XIV  із змінами, внесеними згідно із Законом
N 3099-IV ( 3099-15 ) від 17.11.2005 )

     3. До приведення законодавства України у відповідність із цим
Законом  закони  та  інші нормативно-правові акти застосовуються в
частині, що не суперечить цьому Закону.

     4. З  дня  набрання   чинності   Кодексом   адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) розгляд скарг у судах здійснюється
в порядку,  встановленому Кодексом  адміністративного  судочинства
України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

     5. У  статтях  17-3  та  17-4  Закону  України "Про політичні
партії в Україні" ( 2365-14 ) (Відомості Верховної  Ради  України,
2001 р.,  N 23, ст. 118; 2004 р., N 27-28, ст. 366) слово "чотири"
замінити словом "три".

     6. Кабінету Міністрів України  у  шестимісячний  строк  після
опублікування цього Закону:

     підготувати та  подати  до  Верховної Ради України пропозиції
щодо приведення законів України у відповідність із цим Законом;

     привести свої нормативно-правові акти у відповідність із  цим
Законом;

     забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених
цим Законом;

     забезпечити перегляд і скасування  міністерствами  та  іншими

центральними  органами  виконавчої  влади  їх  нормативно-правових
актів, що суперечать цьому Закону.

     7. Центральній виборчій комісії:

     привести у місячний строк з дня  опублікування  цього  Закону
свої акти у відповідність із цим Законом;

     забезпечити прийняття актів, передбачених цим Законом.

     8. Визнати  з 1 жовтня 2005 року таким,  що втратив чинність,
Закон України "Про вибори народних  депутатів України" ( 2766-14 )
(Відомості Верховної  Ради України,  2001 р.,  N 51-52,  ст.  265;
2002 р., N 9, ст. 69; 2004 р., N 15, ст. 218, N 23, ст. 320), крім
частини сьомої статті 15 та статті 81 цього Закону,  які втрачають
чинність з дня  проведення  чергових  виборів  народних  депутатів
України 2006 року.
 

 Президент України                                         Л.КУЧМА

 м. Київ, 25 березня 2004 року   N 1665-IV