| Аннотацiя: |
У статті досліджено ключові напрями впливу інформаційних технологій на суспільну свідомість, включаючи зміну характеру спілкування, поширення інформації, трансформацію новинного споживання та освітніх практик. Проаналізовано роль соціальних мереж як головного посередника у формуванні суспільної думки, зокрема їхню здатність одночасно об’єднувати спільноти та сприяти сегрегації у вигляді інформаційних «бульбашок». Доведено, що інформаційні технології впливають не лише на доступ до знань, а й на сам характер мислення й оцінювання подій, зокрема через персоналізовані алгоритми, які формують індивідуальний інформаційний простір. Виявлено тенденцію до поверхневих соціальних зв’язків та цифрової ізоляції в умовах переваги віртуального спілкування над особистим. Розкрито етичні виклики цифрової епохи, серед яких — проблема захисту персональних даних, загроза маніпуляцій через алгоритми та відповідальність користувачів і розробників ІТ-середовищ. Встановлено позитивний вплив ІТ на демократизацію освіти та розвиток наукових досліджень завдяки зростанню доступності знань через цифрові платформи. Висвітлено як переваги, так і ризики цифровізації, що впливають на формування суспільної свідомості. Зроблено висновок про необхідність осмисленого і відповідального використання інформаційних технологій з метою гармонійного розвитку особистості й суспільства. |