Аннотацiя: |
Цифрова епоха надає, з одного боку, надзвичайні можливості сучасних інформаційних технологій, у тому числі продуктів штучного інтелекту (АІ продуктів); з іншого боку, формує нові для людства проблеми, наприклад юридичного та етичного характеру. Крім того, АІ продукти можуть з комерційної точки зору бути високоефективними та привабливими; а з точки зору людства загалом – формувати величезну проблему. Таким чином, виникає необхідність балансування цінності даних продуктів з урахуванням їх багатоаспектності. Метою даного дослідження є розробка концептуального підходу до оцінки та балансування цінності АІ продуктів. Балансування передбачає оцінку цінності AI продуктів, порівняння її з деякими стандартами та коригування з урахуванням виявлених невідповідностей. Встановлено, що балансування цінності АІ продуктів має відбуватися з урахуванням трьох напрямків погляду та оцінювання – індивід, бізнес, суспільство (людство). Такий інтегральний погляд забезпечить охоплення основних рівнів, на які впливають АІ продукти. Запропоновано метод оцінки цінності АІ продуктів, який враховує багатоаспектність розгляду продукту для кожного напрямку (індивід, бізнес, суспільство) та пріоритетність кожного аспекту. Також пропонується, що в майбутньому саме штучний інтелект має забезпечувати дану оцінку цінності АІ продуктів з урахуванням значної кількості необхідної інформації. Сформовано концептуальну схему, яка пов’язує підвищення рівня розвитку АІ продуктів з рівнем їх відповідальності, особливо для тих продуктів, що призначені для оцінювання та визначення необхідних напрямків гармонізації та балансування цінності. |