Аннотацiя: |
Поява ChatGPT наприкінці 2022 року зумовила безпрецедентні технологічні зміни в багатьох сферах бізнесу та суспільства, піднявши рівень технологічності генеративно штучного інтелекту (ШІ) на абсолютно новий рівень. Особливо актуальним стало використання ШІ у сфері логістики, потреба в оптимізації процесів і зниження витрат завжди була високою. У статті проаналізовано сучасні тенденції розвитку та застосування технологій штучного інтелекту у сфері логістики. Окреслено основні виклики, пов'язані з упровадженням ШІ в логістиці, серед яких: упереджене ставлення клієнтів до взаємодії з ШІ; відповідне формування запитів до ШІ з дотриманням правил конфіденційності даних; необхідні розвитку цифрової компетентності тощо. Розглянуту концепцію «Логістика 5.0», в якій людина та штучний інтелект виступають рівноправними елементами логістичної системи. Проаналізовано основні аспекти Логістики 5.0 у контексті сталого розвитку: людиноцентризм, життєздатність і сталий розвиток. Людиноцентризм в Логістиці 5.0, що займає центральне місце в системі логістики, також відбувається переосмислення взаємодії Людина – Машина (H2M) загалом. Життєздатність у Логістиці 5.0 – це здатність логістичної системи існувати (функціонувати) за будь-яких умов, що досягає стійкості, гнучкості, адаптованості. Сталий розвиток у Логістиці 5.0 забезпечує функціонування та розвиток нинішніх логістичних систем із можливістю збереження для наступних поколінь задовольняти ваші потреби. У роботі детально описані три ключові аспекти сталого розвитку для ШІ та для Логістики 5.0 – екологічна стабільність, економічне благополуччя та соціальна справедливість. Зроблено висновок про потребу розробки етичних принципів та правового поля регулювання застосування ШІ в логістиці для забезпечення їх зовнішнього у сталого розвитку. |